Wednesday, June 3, 2015

Sepadan

Malam ini aku termenung memandang sesuatu. Wajah perempuan. Cantik, berjilbab syar'i, cerdas, dan punya pemahaman Islam yang luas. Sempurna. Ia lebih cocok untukmu. Bukan aku yang perlahan-lahan mundur dan tergantikan. 

Bagaimana mungkin aku mengharapkan dirimu yang jauh di atasku? Yang ibadahnya lebih rutin daripadaku? Yang lebih pandai daripadaku? Rasanya tidak pantas saja. Kau tentu berhak mendapatkan yang sepadan, bukan?

Allah, bila ini isyarat dari-Mu agar aku mundur teratur, aku memahaminya. Kau berhak bahagia dengan atau tanpa aku. Bila kau berjumpa dengan seseorang yang dapat membuatmu lebih bahagia dari hari ini, saat itulah aku harus merelakanmu.

"Ketika kau mencintai seseorang, kau tak akan alpa mendoakan segala yang terbaik untuknya." ♡

No comments:

Post a Comment